Filmovi | Kultura

Filmska recenzija: Loving

Brak je sklopljen u tajnosti, bez svečanosti i ceremonije. Nakon vjenčanja planovi obitelji Loving o budućem životu raspadaju se u sekundi. Zbog kršenja zakona u Virginiji par je uhapšen i ako žele ostati slobodni Richard i Mildred moraju napustiti dom. Upornost i snaga ljubavi kojom obitelj Loving, unatoč svim problemima, ostaje na okupu izazvala je promjene u američkom zakonodavstvu i društvu u cjelini.

REDATELJ: Jeff Nichols
GLAVNE ULOGE: Ruth Negga, Joel Edgerton, Alano Miller, Will Dalton, Marton Csokas, Sharon Blackwood
TRAJANJE: 123 minute

Nakon što je u posljednjih nekoliko godina zaredao s vrlo zanimljivim, od publike i kritike prihvaćenim projektima (“Mud”, “Take Shelter” i ovogodišnji “Midnight Special”), američki redatelj Jeff Nichols prihvatio se najvećeg izazova u dosadašnjoj karijeri. Za novi projekt izabrao je ekranizaciju istinite priče o bračnom paru Loving. untitled-6

Godina je 1958 Richard, bijelac i Mildred, crnkinja odlučili su napraviti nešto što tisuće zaljubljenih urade svake godine. Vjenčati se. Zbog rasnih podjela, segregacije koja je zapisana u zakonima države Virginije, Richard i Mildred sudbonosno su da izrekli u Washingtonu uz svjedočenje mladenkinog oca. Brak je sklopljen u tajnosti, bez svečanosti i ceremonije. Nakon vjenčanja planovi obitelji Loving o budućem životu raspadaju se u sekundi. Zbog kršenja zakona u Virginiji par je uhapšen i ako žele ostati slobodni Richard i Mildred moraju napustiti dom

Film započinje u laganom ritmu. Ljubav između Richarda i Mildred u prvim minutama nije zabranjena i uvod ne nagovještava iskušenja koja očekuju glavne protagoniste. U redu, redatelj sugerira da Mildred i Richard nisu uobičajena pojava u Virginiji krajem pedesetih godina prošloga stoljeća. untitled-5

Neki od susjeda, sugrađana pa i članova obitelji čudno gledaju na ljubavnike, ali nasilje, direktni pritisak ne postoji. Ako je i postojao, redatelj ga ne pokazuje. Međutim, u trenutku kada je veza ozakonjena počinje borba obitelji Loving.

Usred noći policija provaljuje u kuću i odvodi supružnike, baca ih u zatvor. Trenutak je to u kojem gledatelj otkriva pravu istinu. Spodobe s bijelim kapuljačama, zapaljeni križevi nisu potrebni. Sustav odnosno zakoni države Virginije protive se miješanju rasa. Zakoni omogućuju rasistima u uniformi da uhite i zatvore trudnu ženu i da Richarda i Mildred Loving osude na zatvorsku kaznu koju mogu zamijeniti s dugogodišnjim izgonom iz države. Jedini razlog progona je ljubavna priča koja dovodi do zabranjenog braka.

Borba protiv sustava ljubavnu priču stavlja na velika iskušenja i filmu daje posebnu dramatiku. Upornost i snaga ljubavi kojom obitelj Loving, unatoč svim problemima, ostaje na okupu izazvala je promjene u američkom zakonodavstvu i društvu u cjelini. Veličina i značaj slučaja Loving nije utjecala na redatelja da fokus priče skrene s Mildred i Richarda (oni su glavni junaci filma, ali i čitave priče o ukidanju Zakona o zabrani međurasnih brakova). Film pokazuje pravosudne i medijske detalje slučaja, ali cijelim trajanjem filma u središtu zanimanja redatelja ostaje obitelj Loving, Mildred i Richard, te njihov odnos s roditeljima i rođacima. untitled-4

Odnos je to koji kroz godine donosi uspone i padove, tugu i veselje, strepnju i neizvjesnost, ali niti jednog trenutka ne postoji sumnja u ljubav i zajednički život. Ljubav u Nicholsovu filmu ima svevremenske poruke; ona pokreće promjene i vrijedna je borbe čak i kada najbliži sumnjaju u sretan završetak (npr. Richardova majka). Iako je priča filma nabijena emocijama te se gledatelj vrlo brzo povezuje s glavnim junacima priče, redatelj niti jednog trenutka ne dopušta da film postane pretjerano patetičan natopljen lažnim emocijama.

Gospodin i gospođa Loving simpatičan su i jednostavan par koji ne razmišlja o mijenjanju svijeta. Oni samo žele živjeti kao obitelj, zajedno s djecom. Međutim, samo živjeti kao obitelj nije jednostavno, zapravo nije zakonito u državi Virginiji krajem pedesetih godina 20 stoljeća ako Vaš životni partner ima krivu boju kože.

Kao i prethodni filmovi Jeffa Nicholsa, “Loving” ima prepoznatljiv redateljev rukopis. Polagano izmjenjivanje kadrova, smisao za detalje i sugestivne pokretne slike koje često govore više od riječi mogu se pronaći i u “Lovingu”. Ne, nije “Loving” film bez mane; prvi dio filma (otprilike prvih sat vremena) za nijansu intimnije i snažnije prikazuje ljubavnu priču, ali i brutalnost sustava personificiranog u liku šerifa Brooksa (vrlo dobri Martin Csokas). Postoje nekoliko detalja u filmu koji nisu potpuno razjašnjeni no to su tek sitnice prema vrijednosti cjeline.
“Loving” je film izuzetno snažnih glumačkih izvedbi. Prvenstveno se to odnosi na Joela Edgertona i Ruth Negge u ulogama Richarda i Mildred. Joel Edgerton izvrsno interpretira radišnog i poštenog američkog dečka. Richard je jednostavan tip, ne zanima ga politika i zapravo mu nije jasno zbog čega ih ne ostave na miru i puste živjeti. Kada u finalu filma slučaj Loving odlazi pred Vrhovni sud obitelj ne želi prisustvovati raspravi. Kada je odvjetnik upitao Richarda ima li poruku za suce on odgovara – “Recite sucu da volim svoju ženu”. Rečenica koja govori više od svih odvjetničkih nadmudrivanja i nakaznih zakona.

Ako je Edgerton izvrstan onda je njegova glumačka partnerica Ruth Negga senzacionalna. Nevjerojatna je glumačka snaga kojom Negga interpretira Mildred. Mildred pokazuje nevjerojatnu snagu u teškim trenucima. Emotivna stanja Mildred Loving mogu se pročitati s njenog lica, bez ikakvih riječi i tu leži posebna vrijednost Neggine glumačke izvedbe.
“Loving” je ekranizacija emotivne i inspirirajuća ljubavne priče koja je promijenila američko društvo. Film s izvrsnim glumačkim izvedbama i svevremenskim porukama koje ostaju u mislima dugo nakon izlaska iz kino dvorane.

OCJENA: 9

Save

Save